Rozmiar tekstu-+=

SI - Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna jest procesem ściśle związanym z pracą mózgu. Mózg odbiera informacje dotyczące stanu fizycznego naszego ciała oraz otaczającego nas środowiska za pośrednictwem wszystkich zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, węchu, dotyku) oraz ważnych systemów takich jak propriocepcja i przedsionek

Dla kogo wskazana jest terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej jest wskazana w sytuacji potwierdzonych w procesie diagnostycznym zaburzeń. Wykonanie uprzednio oceny procesów integracji sensorycznej jest istotne, ponieważ u każdego dziecka występują różne deficyty o różnym nasileniu. Oddziaływanie na poszczególne systemy zmysłowe wymaga indywidualnego ukierunkowania opartego o wyniki oceny procesów integracji sensorycznej.

„Diagnoza” procesów integracji sensorycznej

Ocena rozwoju procesów integracji sensorycznej zwana potocznie „diagnozą” integracji sensorycznej to skomplikowany proces wymagający przynajmniej 3 spotkań trwających około 60min podczas, których przeprowadza się:
• obserwacji zachowania dziecka w swobodnej i kierowanej aktywności
• szczegółowy wywiad z rodzicami
• obserwację kliniczną
• zastosowanie odpowiednich testów
• analizę wyników
Informacje uzyskane podczas badania pozwalają właściwie ocenić występowanie ewentualnych zaburzeń, co pozwoli na odpowiednie zaplanowanie terapii. Powyższa ocena może być przeprowadzona jedynie przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej posiadającego uprawnienia diagnostyczne.

Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej polega na dostarczaniu dziecku kontrolowanej dawki bodźców sensorycznych z intensywnością dostosowaną do charakteru i nasilenia zaburzeń. Ćwiczenia mają formę zabawy naukowej, poprzez które zachodzi organizacja bodźców w układzie nerwowym a w konsekwencji poprawa odpowiedzi adaptacyjnej.Terapia przebiega w przyjaznej atmosferze oraz poczuciu współuczestnictwa przez dziecko w przebiegu zajęć. Zajęcia odbywają się w specjalnie przystosowanej sali terapeutycznej, która spełnia określone wymogi oraz posiadaspecjalistyczne sprzęty.

Objawy sugerujące zaburzenia procesów integracji sensorycznej

• Trudności samoregulacji
• Trudności ze snem
• Trudności z karmieniem
• Opóźnione lub przyspieszone kamienie milowe
• Wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe
• Ominięcie pewnych etapów rozwoju
• Notoryczne chodzenie na palcach
• Wybiórczość pokarmowa
• Opóźniony rozwój mowy
• Niechęć do przytulania
• Wciskanie się w różne ciasne miejsca
• Ciągłe wkładanie różnych przedmiotów do ust
• Zasłanianie uszu w głośnych miejscach
• Wokalizowanie
• Częsta utrata równowagi i upadki
• Trudności w nauce jazdy na rowerze
• Trudność z koncentracją uwagi
• Chwytanie przedmiotów zbyt mocno lub zbyt lekko
• Trudności z rozumieniem poleceń
• Choroba lokomocyjna
• Niechęć do huśtawek
• Ospałość lub przeciwnie – nadmierna aktywność
• Uskarżanie się na drażniące metki
• Problemy z ubieraniem się, nietolerancja niektórych materiałów
• Niezdarność ruchowa
• Unikanie chodzenia boso
• Uderzanie głową
• Kiwanie się
• Chęć ciągłego kręcenia się, huśtania
• Nadwrażliwość na światło
• Trudności z czynnościami manualnymi
• Nadmierna lub zbyt słaba reakcja na bodźce bólowe
• Silna niechęć do mycia twarzy,włosów
• Silna niechęć do obcinania włosów, paznokci
• Trudności w kontaktach społecznych